Witamy naszych czytelników 😊
Tym wprowadzającym tekstem z danymi rozpoczynamy cykl materiałów „Zaprzyjaźnij się z królową”. Naszym celem będzie dostarczanie danych, inspiracji i garści praktycznych porad dla nauczycieli, rodziców i edukatorów, którzy chcą rozwijać się w obszarze edukacji matematycznej. Na nasze łamy zaprosimy ekspertów, praktyków, ale również edukatorów i te osoby, które będą chciały podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami w obszarach edukacji, matematyki, zastosowania niestandardowych metod czy technologii w uczeniu i rozwoju umiejętności.
Chcemy pomóc zaprzyjaźnić się z Królową? A dlaczego – dlatego poniżej znajdziecie wyniki badań i podstawowe spostrzeżenia dotyczące nauczania matematyki w Polsce.
Badania NIK dotyczące poziomu nauczania matematyki w Polsce.
Z przeprowadzonych badań wynika, że więcej niż połowa dzieci polskich (53%) przed rozpoczęciem szkolnej edukacji – wykazuje się uzdolnieniami do nauki matematyki, a co czwarte (25%) wysokim stopniem zadatków takich uzdolnień.
Po kilku miesiącach nauki w szkole większość tych dzieci przestaje manifestować swoje znakomite możliwości umysłowe. Powodem jest spychanie tych dzieci do poziomu przeciętnych uczniów. W następnych latach szkolnej edukacji tendencja ta nasila się do tego stopnia, że tylko dwoje, troje starszych uczniów w klasie wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi.
Źródło: Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT
Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach wynika, że problemem w nauczaniu matematyki było m.in. kształtowanie postaw odtwórczych u uczniów, a nauczyciele matematyki kładą zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania, skupiając się na kształceniu umiejętności podstawowych. Wyniki matur z matematyki wskazywały, że maturzyści mają trudności w zadaniach, w których trzeba powiązać wiadomości z różnych działów lub zastosować różne techniki matematyczne. Dobrze radzili sobie natomiast z zadaniami, w których trzeba było odtworzyć proste procedury.
Główną przyczyną niepowodzeń uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno badania kontrolne, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół
- nie dzieli klas na grupy,
- nie tworzy własnych lub nie modyfikuje istniejących programów nauczania,
- nie dostosowuje zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.
Aby uzupełnić braki, blisko połowa uczniów przygotowujących się do egzaminu 8 klasisty lub matur i co dziennie jedna trzecia pozostałych uczniów korzystała z odpłatnych korepetycji.
A Ci, których nie stać na taką formę dokształcania zostają w tyle i osiągają zdecydowanie słabsze rezultaty niż ich faktycznie możliwości.
Nasze wyzwanie:
Matematyka – to kwestia sprawiedliwości społecznej
około jedna szósta dorosłych w Polsce nie ma nawet podstawowych umiejętności liczenia, bez których trudno jest mu gospodarować; czują się zestresowani i mocno niepewni w tematach wydawania pieniędzy, zaciągania kredytów i możliwości osiągania wyższych dochodów. Mają trudności z pokonaniem barier utrudniających postęp w pracy i czerpanie z nowych technologii. Na tym cierpią nie tylko Oni, ale cały kraj. Podczas gdy raporty Światowego Forum Ekonomicznego stwierdzają, że krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów będą najważniejszymi umiejętnościami w zawodach przyszłości, słabe podstawy matematyki mogą sprawić, że większość takich zawodów stanie się niedostępna dla osób z brakami w umiejętnościach matematycznych.
Dostęp do pełnego raportu tutaj
Celem tego krótkiego wpisu jest zachęcenie do rozmowy, dyskusji na temat tego, co i jak można zmienić aby Matematyk stała się lubioną Królowa i aby kontakt z nią był dla każdego ucznia dobrym doświadczeniem?
Zachęcamy do rozmowy – wysyłajcie swoje uwagi lub opinie na adres: [email protected] – naszym celem będzie zebranie Waszych uwag i spostrzeżeń i ich publikacja w Dniu Nauczyciela – 14 października 2022.
Wojciech Majeran