Program „Matematyka Jutra” wykorzystuje innowacyjne narzędzia sztucznej inteligencji (AI) do wspierania edukacji matematycznej w szkołach podstawowych. Jego twórcy ogłosili harmonogram naboru do nowej edycji. Oznacza to, że gminy mogą wykorzystać środki europejskie, aby ich szkoły podstawowe dołączyły do kolejnego etapu projektu. W trwającym rok programie pilotażowym udział wzięły m.in. Miasto
i Gmina Szamotuły, Jelenia Góra, Skarżysko-Kamienna oraz Chełmno.
Burmistrz Miasta i Gminy Szamotuły, Piotr Michalak, podkreśla, że dla szamotulskiego samorządu udział w programie to więcej niż cyfryzacja. – Matematyka, choć czasem trudna i wymagająca, jest jednym z filarów nowoczesnej gospodarki. To ona stoi za innowacjami technologicznymi, rozwojem przedsiębiorczości i konkurencyjnością na rynku pracy – podkreśla Michalak.
AI napędzana wiedzą ekspertów edukacji matematycznej
Miasto i Gmina Szamotuły są samorządem, w którym nauczyciele z ośmiu szkół byli wspierani w minionym roku szkolnym przez EduNav, czyli asystenta nauczyciela. System ułatwia dostarczanie wiedzy uczniom oraz rozwiązywanie przez nich zadań. Jego najważniejszym elementem jest funkcja monitorowania braków w wiedzy uczniów. Asystent cały czas towarzyszy uczniom podczas rozwiązywania zadań, dzięki czemu widzi każdy błąd: arytmetyczny, logiczny, użycie nieprawidłowej formuły czy zwykłą nieuwagę.
– Nasze rozwiązanie jest odpowiedzą na dwa ważne problemy. Pierwszym jest potrzeba ochrony dzieci przed tak zwanym lękiem matematycznym. To zjawisko, które nasz zespół badał po raz pierwszy w 2024 roku. Drugim problemem jest utrudniona indywidualizacja toku nauczania w licznych klasach. Jak pokazał wstępny raport GUS „Edukacja w roku szkolnym 2024/2025”, w poprzednim roku szkolnym na jedną klasę w szkole podstawowej przypadało 18 osób – mówi Wojciech Majeran, współtwórca projektu EduNav. Zespół EduNav od początku prac korzysta z wiedzy płynącej ze świata nauki. Projekt współtworzy ekspertka edukacyjna Katarzyna J. Natkaniec, która we współpracy z nauczycielami pomaga adaptować metody edukacji matematycznej na potrzeby narzędzi AI. Prace EduNav wspiera też nauczyciel matematyki Wojciech Wątor, który specjalizuje się w narzędziach AI wspierających pracę nauczycieli. W pierwszej edycji badania lęku matematycznego uczestniczyła też dr Zuzanna Jastrzębska-Krajewska, badaczka metod edukacji matematycznej z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. m. Grzegorzewskiej w Warszawie.
Spotkanie informacyjne dla gmin
Wraz ze startem nowej rundy naboru do kolejnej edycji programu, EduNav organizuje spotkanie z nauczycielami i samorządowcami w Szamotułach. – Przygotowaliśmy lekcję pokazową, którą po wydarzeniu będzie można obejrzeć na naszej stronie internetowej. Dodatkowo, podczas krótkiej konferencji podsumujemy pilotaż programu, opowiemy o głównych wnioskach. Na koniec zapraszamy na webinar dla samorządowców i nauczycieli, w trakcie którego zaprezentujemy działanie programu z perspektywy nauczyciela i odpowiemy na pytania, co zrobić, aby dołączyć do „Matematyki Jutra” korzystając z środków UE – opowiada Wojciech Majeran.
Spotkanie odbędzie się 6 października o godzinie 13:00. Webinar poprowadzą Katarzyna Januszewska Natkaniec oraz Wojciech Majeran. Można dołączyć do wydarzenia online, aby to zrobić, wystarczy skorzystać z formularza zapisu na stronie www.edunav.pl.
Projekt EduNav to przedsięwzięcie prospołeczne, które jest finansowane ze środków europejskich. Jego celem jest wykorzystanie nowych technologii do poprawienia wyników edukacji matematycznej w szkołach. Zespół projektu prowadzi badania i jednocześnie, dzięki uzyskanej wiedzy, tworzy rozwiązania edukacyjne. Z jednej strony mają one wspierać nauczycieli w skutecznym przekazywaniu wiedzy, a z drugiej – budują motywację uczniów do pozyskiwania nowych kompetencji.


