Jak zaprzyjaźnić się z Królową?

25 sie 2022 | Zaprzyjaźnij się z królową

Witamy naszych czytelników 😊   Tym wprowadzającym tekstem z danymi rozpoczynamy cykl materiałów „Zaprzyjaźnij się z królową”.  Naszym celem będzie dostarczanie danych, inspiracji i garści praktycznych porad dla nauczycieli, rodziców i edukatorów, którzy chcą rozwijać się w obszarze edukacji matematycznej. Na nasze łamy zaprosimy ekspertów, praktyków, ale również edukatorów i te osoby, które będą chciały […]

Witamy naszych czytelników 😊  

Tym wprowadzającym tekstem z danymi rozpoczynamy cykl materiałów „Zaprzyjaźnij się z królową”.  Naszym celem będzie dostarczanie danych, inspiracji i garści praktycznych porad dla nauczycieli, rodziców i edukatorów, którzy chcą rozwijać się w obszarze edukacji matematycznej. Na nasze łamy zaprosimy ekspertów, praktyków, ale również edukatorów i te osoby, które będą chciały podzielić się z nami swoimi spostrzeżeniami w obszarach edukacji, matematyki, zastosowania niestandardowych metod czy technologii w uczeniu i rozwoju umiejętności.

Chcemy pomóc zaprzyjaźnić się z Królową? A dlaczego –  dlatego poniżej znajdziecie wyniki badań i podstawowe spostrzeżenia dotyczące nauczania matematyki w Polsce.

Badania NIK dotyczące poziomu nauczania matematyki w Polsce.

Z przeprowadzonych badań wynika, że więcej niż połowa dzieci polskich  (53%) przed rozpoczęciem szkolnej edukacji – wykazuje się  uzdolnieniami do nauki matematyki, a co czwarte (25%) wysokim stopniem zadatków takich uzdolnień.

Po kilku miesiącach nauki w szkole większość tych dzieci przestaje manifestować swoje znakomite możliwości umysłowe. Powodem jest spychanie tych dzieci do poziomu przeciętnych uczniów. W następnych latach szkolnej edukacji tendencja ta nasila się do tego stopnia, że tylko dwoje, troje starszych uczniów w klasie wykazuje się uzdolnieniami matematycznymi.

Źródło: Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów Raport OBUT

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych w szkołach podstawowych i gimnazjach wynika, że problemem w nauczaniu matematyki było m.in. kształtowanie postaw odtwórczych u uczniów, a nauczyciele matematyki kładą zbyt mały nacisk na kształcenie rozumowania, skupiając się na kształceniu umiejętności podstawowych. Wyniki matur z matematyki wskazywały, że maturzyści mają trudności w zadaniach, w których trzeba powiązać wiadomości z różnych działów lub zastosować różne techniki matematyczne. Dobrze radzili sobie natomiast z zadaniami, w których trzeba było odtworzyć proste procedury.

Główną przyczyną niepowodzeń uczniów są wady procesu nauczania matematyki. Zarówno badania kontrolne, jak i badania kwestionariuszowe potwierdzają, że pomimo iż uczniowie posiadają zróżnicowaną wiedzę i umiejętności, zdecydowana większość szkół

  1. nie dzieli klas na grupy,
  2. nie tworzy własnych lub nie modyfikuje istniejących programów nauczania,
  3. nie dostosowuje zadań i tempa pracy na lekcji do możliwości uczniów.

Aby uzupełnić braki, blisko połowa uczniów przygotowujących się do egzaminu 8 klasisty lub matur i co dziennie jedna trzecia pozostałych uczniów korzystała z odpłatnych korepetycji.

 A Ci, których nie stać na taką formę dokształcania zostają w tyle i osiągają zdecydowanie słabsze rezultaty niż ich faktycznie możliwości.

Nasze wyzwanie:

Matematyka – to kwestia sprawiedliwości społecznej

około jedna szósta dorosłych w Polsce nie ma nawet podstawowych umiejętności liczenia, bez których trudno jest mu gospodarować; czują się zestresowani i mocno niepewni w tematach wydawania pieniędzy, zaciągania kredytów i możliwości osiągania wyższych dochodów. Mają  trudności z pokonaniem barier utrudniających postęp w pracy i czerpanie z nowych technologii. Na tym cierpią nie tylko Oni, ale cały kraj. Podczas gdy raporty Światowego Forum Ekonomicznego stwierdzają, że krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów będą najważniejszymi umiejętnościami w zawodach przyszłości, słabe podstawy matematyki mogą sprawić, że większość takich zawodów stanie się niedostępna dla osób z brakami w umiejętnościach matematycznych.

Dostęp do pełnego raportu tutaj

Celem tego krótkiego wpisu jest zachęcenie do rozmowy, dyskusji na temat tego, co i jak można zmienić aby Matematyk stała się lubioną Królowa i aby kontakt z nią był dla każdego ucznia dobrym doświadczeniem?

Zachęcamy do rozmowy – wysyłajcie swoje uwagi lub opinie na adres: [email protected] – naszym celem będzie zebranie Waszych uwag i spostrzeżeń i ich publikacja w Dniu Nauczyciela – 14 października 2022.

Wojciech Majeran

Wpisy o podobnej tematyce

Jak polepszyć pracę swojego mózgu już w 30 minut?

Jak polepszyć pracę swojego mózgu już w 30 minut?

W czasach gdy więcej siedzimy, niż śpimy, a suplementy stały się zamiennikiem zbilansowanej diety i remedium na wszelkie zaburzenia organizmu, regularna aktywność fizyczna jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania teraz i w przyszłości.

Nie odkładaj na później, pożegnaj prokrastynację.

Nie odkładaj na później, pożegnaj prokrastynację.

Ile razy zdarzyło Ci się odłożyć wizytę u dentysty mimo pobolewającego zęba, albo kupować prezenty w Wigilię? A może masz czasem tak, że lista zadań w pracy rośnie w zawrotnym tempie, a Ty zanim rozpoczniesz działania idziesz po kawę do kawiarni na drugim końcu...

Dekret Królowej

Dekret Królowej

Boimy się matematyki, bo mało o niej wiemy. Nasłuchaliśmy się opowieści o tym, jaka jest od innych. Czas najwyższy powiedzieć sprawdzam. Chcesz być z Królową za pana brat? Zastosuj się do dekretu, który wystosowała, nawet jeśli nie podejrzewasz u siebie MA. To na...